I kulturturismens navn

0
317

HJERTESLAG

av Annicken Dedekam Råge
redaktør, Plnty.no
Annicken Dedekam Rage_2_foto_Holger_Fangel
Foto: Holger Fangel

2016 blir et rekordår for turisme i Norge, skal vi tro reiselivsnæringen.
– Dette er svært optimistiske tall, særlig med tanke på at vi i fjor opplevde tidenes sommer med en rekordvekst i utenlandske overnattinger, sier sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold på organisasjonens hjemmesider, om økningen vi kommer til å se i 2016.

Plnty_8_utstilling_Kristian_Joraandstad_Scandic_Vulkan_2016 kopi
Fra fotograf Kristian Jøraandstads utstilling “Oslo on My Mind”. Foto: Kristian Jøraandstad.

Rekordvekst i turisme

Ifølge NHO reiseliv er denne sommeren i ferd med å bli et rekordår for sommerturister i Norge, og vi vil se en økning fra sommeren 2015, da endte det totale forbruket på ca 67,4 milliarder kroner, en økning på 7 milliarder fra 2014.

Plnty_02_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Byen er under ombygning. Hvordan ønsker vi å fremstille Oslo?

Hva ønsker vi å vise frem?

Og hvem kan ikke være mer enig. Spørsmålet er bare hvordan vi tar imot turister her i landet, hvilke verdier ønsker vi å vise frem? Noe så trivielt som å ta seg et glass vin er for de fleste et prissjokk som de aller fleste turister reagerer på med fornærmelse. Hvorfor er alkohol så dyrt? Som vert kan det være relativt pinlig å forklare.

Denne sommeren vil bli et rekordår for sommerturister i Norge, øke fra sommeren 2015 da det totale forbruket endte på ca 67,4 milliarder kroner.

Det er ikke lenge siden april, da Oslo kommune, VisitOslo og Oslo Pass arrangerte «Turist i egen by», en slags prøvesmaking på Osloturisme. Av den pirrende tittelen kunne man tro at arrangementet var myntet på byens innbyggere for å utdanne dem i kulturens ånd, altså vise frem Oslo slik den etterhvert fortoner seg i ny drakt og smak. Også turister som gjestet Oslo i april ville hatt glede av en slik «omvisning».

Plnty_07_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Norsk arkitektur har fått sette sitt preg på hovedstaden de siste 20 årene. La oss snakke om det.

Ikke akkurat imponerende

Men akk. Arrangementet var smakløst i forhold til sitt potensial. Skal vi skylde på at vi ennå ikke var helt i form til å ta den første utepilsen – hverken bransjen, byboerne eller turistene? Vi var alle kanskje litt avmagret etter vinterens tøffe nattemørke, og tørstende etter varm vind mot huden og sol i kinnene. Men vi kom ut av hiet, på jakt etter spennende opplevelser i byen.

Plnty_9_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Det er mye spennende kunst å se på norske museer, her Museet for samtidskunst. Men all kultur foregår ikke bare der.

Norge, et eksotisk reisemål

– Vårt fortrinn er at Norge oppleves som et eksotisk og trygt reisemål med unike opplevelser, sier Devold, et moderne land med høy digitaliseringsgrad og markedsinnovasjon i reiselivet. Godt hjulpet av en svak krone er Norge blitt et attraktivt feriemål.

Hvorfor nevnte ingen kunstprosjektet Slow Space Bjørvika? Men vi fikk med oss hotellstreiken i mai.

Det er en oppløftende og inspirerende melding. Norsk kultur er med andre ord interessant for verden. Men hvorfor var det ingen i turistnæringen som nevnte «Slow Space Bjørvika» i april – et internasjonalt kunstprosjekt som tar form i Loallmenningen i hovedstaden?

Plnty_012_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Havnepromenaden er et viktig kulturinnslag i Oslo by. Se etter oransje oppmerking.

Så hvorfor ikke like gjerne streike

Ifølge Innovasjon Norge kunne vi registrere 2 467 670 gjestedøgn ved kommersielle overnattingssteder i våres. Det var en nedgang på fire prosent i forhold til 2015, hadde det bare ikke vært for hotellstreiken som gikk fra 24. april til 20. mai. Det var som søren.

– Vårt fortrinn er at Norge oppleves som et eksotisk og trygt reisemål med unike opplevelser. Kristin Krohn Devold, NHO Reiseliv

Etter at oljeprisene i Norge har gått drastisk ned, flommer turistene regelrett innover landegrensene. Og i det øyeblikk Norge virkelig har muligheten til å etablere seg som en viktig destinasjon, og ja – da finner vi det for godt å sette oss ned på det brede underlag. Det er like treffsikkert som det er norsk.

Plnty_5_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016

Det koster å besøke museene, og alkoholprisene er drøye.

Hvorfor ikke få maks ut av promoteringen?

Og like sikkert er det at ingen i turistnæringen har fokusert på den fine Havnepromenaden. Spørsmålet kan ikke unngås; hvorfor har ikke «Turist i egen by» slått seg sammen med «Havnelangs» for å få maks effekt ut av bypromoteringen – også værmessig? Juni er tross alt en hyggeligere måned enn april. Her må premien gå til Oslo Havn for å være en bedre markedsfører av byen enn turistnæringen selv.

Plnty_014_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Mot alle odds: høykulturen er bare en ørliten del av operaen, som er blitt et bygg folket elsker.

Rådhuset fra innsiden

Kanskje var det den bitende kulden den 17. april som gjorde at det var fristende å undersøke Oslo innendørs, nærmere bestemt rådhuset. En absolutt interessant øvelse, og noe man gjør altfor sjelden. Men stands i rådhuset som skulle selge operaen og turistpass, må vurderes til feilslått markedsføring. Jeg tror ikke turistnæringen hadde stilt seg selv det viktige spørsmålet: Hva vil vi med å arrangere «Turist i egen by»? Ønsker næringen å vise hva de kan om kultur, eller føre folk inn i turistfeller og overlate resten til Tripadvisor?

Plnty_13_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Bitende kulde den 17. april gjorde det fristende å undersøke Oslo innendørs, nærmere bestemt rådhuset.

Bare ganske gøy med gratis

Hyggelig med gratis inngang på byens museer. Men var det alt? Jeg ble mer opptatt av å forstå hvorfor vi i det hele tatt betaler penger for å komme inn på byens museer – når de i all hovedsak er gratis i London. Og for å si det på en annen måte; det aller meste av den ærligste kulturen i en hovedstad eksisterer på god avstand fra byens museer.

Gamle bydeler blir som nye, og det samme skjer her som i store hovedsteder i andre land.

Entusiasmen dabbet ut da vi labbet over en folketom rådhusplass, nedover mot Museet for samtidskunst. Men på veien oppdaget jeg Skyggesiden bar ved Christiania Torg, og tenkte at det var på tide å ta «egen by» i egne hender.
Plnty_11_2_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016

Plnty tar saken i egne hender

Bevisstheten om min egen by, slik jeg vil kjenne den og slik jeg tror turister vil kjenne den, tok form. Så jeg brukte en lørdag på å foreta min egen byvandring. Og da jeg begynte å gå, gikk det for alvor opp for meg hvilken populær by vi har. Med nye briller så jeg alt som «turist i egen by».

Gammelt blir nytt

Gamle bydeler blir som nye, og det samme skjer her som i store hovedsteder i andre land; billige og dårlige strøk blir de aller hippeste og dyreste å bo i. Og folk er folk. Uavhengig av hvor opphav og røtter. Det er en balansert, og ganske behagelig opplevelse å spasere gjennom en intim hovedstad med tilgang på fjord og sjø, mark og moderne tiltak.

Plnty_011_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Gammelt blir nytt. Grünerløkka er et eldorado for vintage shopping. (Retrolykke kafe)

Gode gamle Grünerløkka byr på mange spennende shoppingtilbud, og karakteristiske småsteder. En vandring nedover Markveien tar en med gjennom arbeiderstrøket i Oslo med ufattelig mye historie. Og mye av vintagehistorien har gjenoppstått nettopp her.

Plnty_1_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Torggata er pusset opp, og her finner man byens mest trendy butikker og restauranter.

Maten i Torggata ruler!

Torggata. Fra å være et møkkete og stusselig, litt skummelt strøk mens Grünerløkka var på vei opp, stråler gaten med sine nyetablerte restauranter og nyoppussede bygårder. Jeg ville invitere maken på middag nettopp her. Men hva oppdaget jeg? Ikke en stol å oppdrive blant det nye og det gamle, gjenbruk og vintage, der jeg gikk og banket på dører en fredags formiddag, med forventning om et karakteristisk måltid og kanskje en spennende aperitif. Men nei …  Fullbooket. Alt var fullbooket.

Plnty_015_turist_i_egen_by_foto_Annicken_Dedekam_Råge_2016
Torggata botaniske, eller drivhusbaren, er kanskje Norges mest populære cocktailbar, skal vi tro Tripadvisor.

Kulinariske turistdestinasjoner

Det betyr bare én ting, og det er at spisestedene, måten de er designet og utformet på, inviterer mennesker inn, og menneskene bruker dem. Konseptene – basert på de spennende ideer som restauratørene har skapt, mens de grublet over hvilken historie de ønsket å formidle til sine gjester, går rett hjem.

Fra å være et møkkete og stusselig, litt skummelt strøk mens Grünerløkka var på vei opp, stråler Torggata med sine nyetablerte restauranter og nyoppussede bygårder.

«Turist i egen by» – det svinger altså ikke særlig av at turistbransjen i byen lager sitt eget PR-arrangement uten noe attåt. Se og lær. Det som svinger er å finne takterrassen på Bar Vulkan, hvor hele byen ligger for ens føtter, Mathallen med sine delikatesser og kortreist mat, Fuglen i Universitetsgaten med filial i Tokyo, eller distilleribaren Himkok i Storgata, som man må bli med kjentfolk for å finne frem til.

Plnty_016_turist_i_egen_by_foto_Kristian_Joraandstad_2016
Det som svinger er å finne takterrassen på Bar Vulkan, hvor hele byen ligger for ens føtter. Foto: Kristian Jøraandstad.

Utsolgte restaurantbord på byens populære restauranter, er altså en realitet. Turist i egen by. Jommen sa jeg kultur. En døsig turistnæring og dyre inngangsbilletter kan seile sin egen sjø, og kanskje bør bransjen heller jobbe litt hardere for å få ned avgiftene på alkohol i landet her. For prisen å betale for en øl eller et glass vin er og blir turistenes store sjokk og avsky.