Guttestreker om dystopi

0
2075

Påtroppende USA-president Trump sitter på toppen av det vi antar er hans egen bygning, sparker et bein ut mot verden, røyker sigar med ryggen til publikum og en kvinne i rød kjole i bildet «It’s Time». Hun klamrer seg til kanten på skyskraperen. Trump opptar all plass på taket. Nedenfor løper et nakent menneske gjennom hovedgaten i en by full av skyskrapere med angst i blikket. Han ser ut som om han har gjort et dårlig valg ved å ta seg til byen, er skremt, og skynder seg tilbake til naturen så fort som rå er. Men det er hindre på veien. Er det for sent?

Illustrasjon: Guttestreker

Klimaregnstykket blir feil

– Mennesket er likt overalt i verden. Prosessene er de samme. Folk her hjemme har mye penger, vi liker teknologi. Og så har vi en moral som tilsier at vi vil leve «The Norwegian Way», sier Petter engasjert. Men vi deltar i krig og bomber like mye som andre land. Christoffer supplerer:

– Det er jo typisk norsk å være god. God på fred, god på klima. Men så selger vi ren energi til utlandet og importerer skitten energi fra samme sted. Klimaregnestykket blir feil, til tross for at man med politisk kraft har fått folk til å kjøpe elbiler i Norge.

plnty_1_guttestreker_utstilling_twisted_corner_2016
Når Christoffer og Petter jobber sammen, blir de enige før elementene forenes i ett og samme bilde.

– Der har vi sett ny adferd fordi vi er blitt gitt mange økonomiske fordeler, sier Petter og konkluderer med at vi alltid vil trenge en gulrot for å endre adferd.

– Vi kan for eksempel spise mindre rødt kjøtt, det er jo ikke slik at kroppen trenger det, sier han.

Fargerik suggesjon

Det er fargerike motiver som slår mot deg når du går inn i det lille galleriet i Helgesensgate på Grünerløkka i Oslo. Her har «Kroge» og «Pete» organisert utstillingen som ikke har fått et dedikert navn, men som registrerer under «Guttestreker», det som er blitt et heltidsforetak for de to helt i slutten av 20-årene.

plnty_4_guttestreker_utstilling_twisted_corner_2016

Bildene, er ekstremt fargerike og optimistiske, og lyver dermed ved første øyekast. De er ikke så fulle av glede og glamour som man først kan få inntrykk av, i alle fall når man går dypere inn i motivene. Dette er en dystopi, en fortelling om mennesket på vei mot avgrunnen.

Viktige budskap

«It’s Time» er et ett av hovedbildene i denne utstillingen. Men det er vanskelig å peke ut hvilket av bildene som er mer eller mindre viktig, for de hører sammen i en fortelling. Scene for scene presenteres budskapet på forskjellige steder, samtidig som tiden har beveget seg. Men bare litt.

Tittel: Festen
Illustrasjon: Guttestreker

Et annet bilde, «Festen», forestiller en overdådig fest, som lett kan overføres til hvordan vi lever livene våre i dag. Rent teknisk befinner vi oss på innsiden av en leilighet som vi kjenner igjen fra utsiden i bildet «It’s time», og dermed er den kunstneriske rundreisen i gang. Hver eneste detaljerte handling i bildene har de to blitt enige om å ha med, fordi de hører med som en viktig del av historien. Diskusjonene de har om innhold, er en stor del av den kreative prosessen til Guttestreker.

plnty_5_guttestreker_utstilling_twisted_corner_2016

Samarbeider om alt

– Vi diskuterer mye når vi bringer nye elementer inn i et bilde, sier Christoffer. Han forklarer at Petter er nøye med å sjekke fakta på alle hendelser som skal være med i historien. Så i det som først kan virke som en fri, fantasifullt fargeeksplosjon, er det viktige fakta å finne.

Tittel: This Time Tomorrow
Bildet “This Time Tomorrow” er det siste i rekken, om man skal følge en kronologisk rekkefølge. Illustrasjon: Guttestreker

– Er det slik at publikum trenger et kart for å forstå historien?

– Man trenger ikke kart for å forstå det, men det er viktig å vite at det ligger fakta bak hvert eneste element i bildene, sier Petter.

plnty_3_guttestreker_utstilling_twisted_corner_2016

I sommer sa Petter opp jobben som bedriftsrådgiver i banken, solgte leiligheten og satser nå på tegning for fullt sammen med Christoffer. De to skaper alle sine verk sammen. Gjennom det lærer de mye om det å være tro mot budskapet, om å diskutere, å akseptere, forkaste, og ikke minst utelate planer fra planen. For det er alltid en plan. Men så lener begge seg på en økonomiutdanning, Christoffer fra BI og Petter fra USA og Australia. Kanskje er det derfor planen har en så viktig plass i prosessen deres.

plnty_7_guttestreker_utstilling_twisted_corner_2016

Fra økonomi til kunst

Begge har gått videre fra økonomi til kunst. Christoffer til Westerdals. Petter er god på å formulere natur, farger, og Christoffer er god på perspektivtegning. Sammen skaper de helheten.

– Sammen prøver vi å redde verden, og alt vi formulerer tar utgangspunkt i vitenskap, sier Christoffer.

plnty_6_guttestreker_utstilling_twisted_corner_2016

– Og når vi jobber sammen, blir resultatet alltid mye «sykere» og kulere enn det som først etablerte seg i hodet, sier Petter.

Basisen for deres kunstneriske virke er å stille kritiske spørsmål.

Verden, sett med Trumps øyne

De møttes gjennom venner og det ene førte til det andre. Petter var i gang med et bilde på en stor papirrull, og inviterte Christoffer til å bli med å tegne. De møttes to ganger i uken og det resulterte i et 1 x 1.70-format bilde som ble stilt ut på på Rotløs-festivalen, i Leiligheten på Rockefeller.

Tittel: Human Nature
Illustrasjon: Guttestreker

Bildet «Human Nature» er sett med Trumps synsvinkel. Han sitter med sugerøret i verdenshavet og skuer utover romfarere, apekatter med mobiltelefon og Taj Mahal som har endt opp på en liten øy.

– Folk blir mer populistiske i økonomiske nedgangstider, sier Petter og bekymrer seg over at prominente politikere «har lest bøker» om at CO2 ikke er farlig for miljøet.

Christoffer og Petter aka Guttestreker ytrer at de skulle ønske vi hadde innført solcelle-kraft for lenge siden. Bare fordi vi kunne.

Utstillingen står til 23. desember.