Leila Hafzi. Fem prosent designer.

0
509

Med kjoler i over stadiet romantisk-bohemsk stil, har Leila Hafzi bemerket seg internasjonalt. Det som startet med drømmen om en etisk bedrift og intuitiv skapertrang har vokst forbi sin egen ambisjon.

Tekst: Ina Gravem Johansen Foto: Anita Hamremoen / Charlotte Spetalen

Håndsydd og brodert med elegant balanse. I kjolene til Leila Hafzi møtes det enkle og det maksimalistiske. Alt utenom glidelåsen er laget fra grunnen. 

Ville ta designutdanning

Da den unge Leila Hafzi hadde fullført Handel og Kontor i 1997, ville hun ta design-utdanning. Hun dro til Nepal for å lære litt om tekstil og søm. Hjem kom hun med 750 plagg som skulle ligge til grunn for søknaden til designstudiet. Men hun kom seg aldri til skolebenken. Verden åpnet seg da hun viste fram sine første plagg.

Inspireres av det nære og naturlige: – Jeg er mor på heltid nå, det er fantastisk! Samtidig skulle jeg helst hatt flere timer i døgnet. Jeg er vant til å ha mange ideer, jeg har lite behov for påfyll fra de store motemiljøene, sier Leila Hafzi.

– Jeg brøt alle regler, for jeg kunne jo ingenting. Dermed ble det et unikt uttrykk, noe som stakk seg ut. Allerede fra start har merkevaren Leila Hafzi vokst over ambisjonene mine. Jeg tenker på merkevaren som en vill veddeløpshest, som sprenger alle grenser. Jeg selv står litt forundret på sidelinjen og observerer det hele.

I begynnelsen av april viste hun den nyeste brudekjolekolleksjonen i Milano, under Bridal and Couture Fashion Week.

Hun kunne valgt å bygge opp et stort konsern. Øke produksjonen, etablere egne butikker. Men hun hadde med seg mer fra Nepal enn oppsiktsvekkende design, nemlig innsikten og engasjementet for etisk og miljøvennlig produksjon.

LES OGSÅ: Siden hun var student ved Det Jyske Kunstakademiet i Århus på 70 og 80-tallet, har Randi Nygaard Lium kjempet for at tekstilkunsten skal få samme status som eksempelvis bildekunst.

Norge er et lite land, også for en designer av internasjonal kaliber. Men når det dras til med staslige festligheter, er Hafzis kjoler et forventet innslag også i hjemlandet.

Etisk forsvarlig produskjon

Leila Hafzi har samarbeidet med samme håndverksteam i Nepal i mange år. Det utdannes kvinner, og driver alle ledd av produksjonen. På denne måten støtter designeren en utsatt gruppe mennesker med å utvikle kompetanse og selvstendighet. Kvinnene sikres gode lønninger og en trygg arbeidsplass. Farging av tøy skjer under sikre forhold, restvannet renses før det slippes ut.

– Vi jobber kontinuerlig mot en mest mulig etisk forsvarlig produksjon innen det absolutt høyeste nivået av tekstildesign, forteller hun. 

Siden kvalitet, etikk og det å ivareta sitt eget kreative univers er det viktigste fokuset, har det aldri vært aktuelt å vurdere masseproduksjon under usikre forhold, eller å flagge bedriften ut fra Norge. Klesdesign er også mye mer enn den kreative formgivningen.

Fem prosent designer

– Jeg tenker på meg selv mest som en kunstner. Og bare fem prosent handler om design, resterende om å snu kroner, bygge merkevare og holde regnskapet sammen.

Internasjonalt: begynnelsen av april viste Leila Hafzi den nyeste brudekjolekolleksjonen i Milano, under Bridal and couture fashion week.

Den Stavangerbaserte designeren kunne latt merkevaren vokse enda mer om hun hadde etablert firmaet i utlandet. I det Europeiske smørøyet for mote og design, Italia. Eller nær de røde løperne i Hollywood som jevnlig prydes av hennes kjolekreasjoner. 

Men designerens indre kreative motor har en annen vilje. Den går verken på champagnebobler eller kredibilitet fra de store motevisningene. 

Derimot er motoren svært lettstartet når den får jevnlig input fra den norske fjellheimens lysskiftninger, Sørlandets solnedganger og myk løvetann mot bare føtter. Og det å bli mor. Da går motoren for fullt. Som nå.

Det nære og naturlige inspirerer mest

Leila triller barnevognen, bare når den lille sover har hun tid til en prat.

– Jeg er mor på heltid nå, det er fantastisk! Samtidig skulle jeg helst hatt flere timer i døgnet. Jeg er vant til å ha mange ideer, jeg har lite behov for påfyll fra de store motemiljøene. Det nære og naturlige er intenst inspirerende for meg. Etter at jeg ble mor har det vært ekstremt! Jeg ser hele tiden for meg lillejenta i ulike kreasjoner…

– Jeg brøt alle regler, for jeg kunne jo ingenting. Dermed ble det et unikt uttrykk, noe som stakk seg ut.

Men kanskje har Leila Hafzi flere timer enn andre i døgnet? For i barseltiden har det blitt noen strikkekolleksjoner til barn, et lite sideprosjekt – i tillegg har hun vært helt i rute til vårens store kjolelansering.

Håndsydd og brodert med elegant balanse. I kjolene til Leila Hafzi møtes det enkle og det maksimalistiske. Alt utenom glidelåsen er laget fra grunnen.

Intuitiv forståelse for trender og snitt

Et nytt univers av eventyrlige tekstile kreasjoner. Men det er drøyt 20 år siden fabelen om designeren startet.

Du har gjort stor suksess som ufaglært designer. Hvor ligger ditt talent, ditt unike blikk?

Gjennom en intuitiv måte å jobbe på, registrerer jeg at jeg ofte forutser trender. Så kanskje har jeg et talent for å lese designutvikling. Samtidig er det umulig for meg å si hvordan jeg kan se at et snitt, en folde eller et broderi skal gjøres akkurat slik. Men jeg stoler på egne ideer. 

– Hvordan har du beholdt den jordnære Leila etter 20 år som designer?

– Jeg holder tross alt på helt alene i Stavanger. Uten kolleger, modeller og et fagmiljø innen min nisje. Sånt blir man ikke høy på pæra av, og egentlig er jeg ikke så interessert i status og det styret som ville fulgt med om jeg for eksempel etablerte meg i Milano.

LES OGSÅ: Når hverdagen flytter ut og verdensdesign flytter inn. I Milano kommer produktdesignere fra hele verden for å stille ut og bli sett. Norsk design står høy i kurs.

Etisk produksjon: Leila Hafzi har samarbeidet med samme håndverksteam i Nepal i mange år, der kvinner utdannes og driver alle ledd av produksjonen. På denne måten støtter designeren en utsatt gruppe mennesker til å utvikle kompetanse og selvstendighet.

Eventyrkjoler for andre

Norge er et lite land, også for en designer av internasjonal kaliber. Men når det dras til med staslige festligheter, er Hafzis kjoler et forventet innslag også i hjemlandet. Det finnes blant annet flere eksemplarer av merkevaren Leila Hafzi i kongehusets garderober. Prinsesse-referansene er også tydelige i både formgivning og fotopromotering.

– Jeg må realisere ideene som buldrer inni meg. Et eventyrlandskap som jeg egentlig ikke ville kledt meg i selv. Jeg bare kjenner det, vet hvordan det skal være. Da er det hyggelig at andre liker kreasjonene og vil bruke dem. 

Og slik lever Leila Hafzis jordnære designer-eventyr videre.